Conflictul apare oricand opiniile difera – ceea ce inseamna ca este inevitabil in contextul unui job. Intr-adevar, 85% dintre angajati raporteaza ca au avut un conflict la locul de munca, iar 29% spun ca deseori, conflictul poate fi considerat un factor constant in viata profesionala.

Dar conflictul nu este intotdeauna un lucru rau. Tratat matur, poate duce la solutii creative, poate facilita idei noi si poate contesta status quo-ul. Atunci cand conflictul nu este verificat, acesta devine contraproductiv si daunator dinamicii echipei.

Provocarea pentru manageri este de a gasi o modalitate constructiva de a gestiona si de a rezolva conflictul, astfel incat sa ii puteti imbratisa atat beneficiile, cat si sa-i atenuati potentialul daunator.

Rolul functional al conflictelor, prin lentila specialistilor HR

Conflictul nu inseamna neaparat incompatibilitate. Apare atunci cand obiectivele, procesele, fluxurile de munca sau emotiile duc la dezacord. Indiferent daca este vorba despre o ciocnire de valori, nevoi sau idei, conflictul apare atunci cand un individ sau un grup se simte blocat sau restrictionat de altul.

Rolul unui manager este sa recunoasca sensul bun sau rau al unui conflict. Managerii eficienti nu se tem de conflict. Mai degraba, incurajeaza tensiunea creativa atunci cand este necesar pentru a aduce schimbari pozitive in echipe, proiecte si organizatie in ansamblu.

Chiar si asa, managerii trebuie sa fie atenti la modul in care gestioneaza conflictul, sau altfel risca sa escaladeze situatia, mai degraba decat sa il ghideze spre un rezultat productiv:

Preluati fraiele conflictului
Conflictele apar adesea atunci cand oamenilor nu le este clar care sunt liderii. In absenta unei autoritati clare, angajatii pot lupta pentru a prelua fraiele. Daca, totusi, cineva care are autoritate clara – precum managerul – s-ar implica si ar lua o decizie, aceste conflicte s-ar reduce la fel de repede pe cat s-au declansat.

Adoptarea unei abordari proactive atunci cand apar conflicte va permite sa eliminati tensiunile inainte de a se transforma in probleme serioase si a-i face rapid pe toti sa se deplaseze impreuna in aceeasi directie spre un obiectiv comun. Angajatii tineri apreciaza implicarea rapida a managerilor: 54% dintre angajati spun ca managerii lor ar putea gestiona mai bine conflictul daca s-ar implica imediat.

Incurajati comunicarea in randul angajatelor
Am situat focusul asupra termenului feminin, intrucat conflictele apar cel mai adesea in mediile in care majoritatea personalului este constituit din persoane de sex feminin. Asadar, peste 49% dintre angajate si colaboratoare considera ca astfel de conflicte apar cel mai adesea din cauza unor personalitati puternice.

In astfel de situatii, problemele pot fi adesea evitate, acordand atentie diferentelor din stilurile de comunicare ale angajatilor si atenuarea neintelegerilor care ar putea rezulta.

Lacunele in comunicarea la locul de munca pot aparea din mai multe motive, chiar si dincolo de diferentele de personalitate. O companie poate avea o cultura de incredere in sine, care ii incurajeaza pe oameni sa vorbeasca despre dificultatile cu care se confrunta in timp ce lucreaza la un proiect, insa in acelasi timp un angajat se poate simti izolat si sa nu stie unde sa apeleze pentru indrumare.

In cele din urma, responsabilitatea unui manager este de a incuraja oamenii sa comunice intre ei, de cate ori este necesar. Atunci cand comunicarea decurge liber, conflictele minore sunt mult mai putin susceptibile sa afecteze activitatea profesionala a angajatilor.